هر فعالیتی برای قلب شما بهتر از نشستن است، حتی خوابیدن

هر فعالیتی برای قلب شما بهتر از نشستن است، حتی خوابیدن

هر فعالیتی برای قلب شما بهتر از نشستن است، حتی خوابیدن

هر فعالیتی برای قلب شما بهتر از نشستن است، حتی خوابیدن

یک مطالعه که توسط بنیاد قلب بریتانیا (BHF) پشتیبانی شده و در مجله قلب اروپا منتشر شده است، اولین مطالعه ای است که ارتباط الگوهای حرکتی مختلف در طول 24 ساعت شبانه روز را با سلامت قلب ارزیابی می کند. این اولین نتیجه قابل توجهی است که از کنسرسیوم بین المللی فعالیت بدنی آینده نگر، نشستن و خواب (ProPASS) به دست آمده است.

بیماری های قلبی عروقی علت شماره یک مرگ و میر در جهان هستند. از سال 1997، تعداد افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی در سراسر جهان دو برابر شده است و پیش بینی می شود که این تعداد افزایش یابد.

در این مطالعه، محققان دانشگاه UCL داده‌های شش مطالعه را که شامل 15246 نفر از پنج کشور بود، تجزیه و تحلیل کردند تا ارتباط رفتار حرکتی در طول روز با سلامت قلب را بررسی کنند. هر شرکت کننده از یک دستگاه پوشیدنی روی ران خود برای اندازه گیری فعالیت و اندازه گیری شش شاخص در طول 24 ساعت شبانه روز استفاده کرد.

محققان دسته ای از فعالیت ها را مشخص کردند که یک روز معمولی 24 ساعته را تشکیل می‌دهد، با توجه به زمان صرف شده، انجام فعالیت‌های شدید و متوسط و پس از آن فعالیت های سبک بیشترین فایده را برای سلامت قلب ایجاد می‌کند. همچنین تاثیر ایستادن و خوابیدن در سلامت با اثرات نامطلوب رفتارهای بی‌تحرک مقایسه شد.

این تیم با مدل‌سازی بررسی کردند که اگر فردی میزان انجام یک رفتار را هر روز به مدت یک هفته تغییر دهد، چه اتفاقی خواهد افتاد. جایگزینی رفتار بی تحرک با حداقل پنج دقیقه فعالیت متوسط و شدید تأثیر قابل توجهی بر سلامت قلب داشت.

به عنوان مثال، برای یک زن 54 ساله با میانگین BMI 26.5، یک تغییر 30 دقیقه ای در فعالیت به کاهش 0.64 در BMI منجر می شود که تفاوتی 2.4 درصدی است. جایگزینی 30 دقیقه نشستن یا دراز کشیدن روزانه با ورزش متوسط یا شدید نیز می تواند به کاهش 2.5 سانتی متری (2.7٪) در دور کمر یا کاهش 1.33 mmol/mol (3.6٪) هموگلوبین گلیکوزیله منجر شود.

دکتر جو بلاجت، نویسنده اول این مطالعه از بخش جراحی و پزشکی مداخله ای دانشگاه UCL، گفت: "نکته مهم تحقیقات ما این است که اگرچه تغییرات کوچک در نحوه حرکت شما می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت قلب داشته باشد، شدت حرکت هم مهم است. مشاهده کردیم مفیدترین تغییر، جایگزینی نشستن با فعالیت متوسط تا شدید بود - که می تواند دویدن، پیاده روی سریع، یا بالا رفتن از پله باشد."

محققان خاطرنشان کردند که اگرچه زمان صرف شده برای انجام فعالیت‌های شدید، سریع‌ترین راه برای بهبود سلامت قلب است، اما راه‌هایی وجود دارد که می‌تواند برای افراد با همه توانایی‌ها مفید باشد - فقط هر چه شدت فعالیت کمتر باشد، زمان بیشتری برای شروع دستیابی به سود مورد نیاز است. به عنوان مثال، استفاده از میز ایستاده برای چند ساعت در روز به جای میز نشسته، تغییری طولانی در طول روز ایجاد می کند، که به سادگی می تواند در یک روال کاری ادغام شود.

همچنین مشخص شد افرادی که کم تحرک هستند بیشترین سود را از تغییر رفتارهای کم تحرک به رفتارهای فعال تر به دست می آورند.

پروفسور امانوئل استاماتاکیس، نویسنده ارشد مشترک این مطالعه از مرکز چارلز پرکینز و دانشکده پزشکی و سلامت در دانشگاه سیدنی، گفت: «یک نوآوری کلیدی در کنسرسیوم ProPASS، استفاده از دستگاه‌های پوشیدنی است که تمایز بهتری بین فعالیت و وضعیت بدن قائل می‌شوند. این امربه ما امکان می دهد که اثرات تغییرات جزئی فعالیت برسلامتی را با دقت بیشتری تخمین بزنیم."

اگرچه این یافته‌ها نمی‌تواند رابطه علّی بین رفتارهای حرکتی و پیامدهای قلبی عروقی را استنباط کند، اما در این مطالعه به شواهدی دست یافتیم که نشان می­دهد فعالیت بدنی متوسط تا شدید ۲۴ ساعته با معیارهای بهبود یافته چربی بدن مرتبط می­باشد. مطالعات بیشتر برای درک بهتر ارتباط بین حرکت و پیامدهای قلبی عروقی بسیار مهم خواهد بود.

پروفسور مارک هامر، نویسنده ارشد مشترک این مطالعه از بخش جراحی و پزشکی مداخله ای دانشگاه UCL گفت: "تعجب آور نیست که فعالیت بیشتر برای سلامت قلب مفید است، اما آنچه در این زمینه جدید است، در نظر گرفتن طیف وسیعی از رفتارها در طول 24 ساعت شبانه روز است. این رویکرد به ما امکان می دهد تا در نهایت توصیه های شخصی برای فعال تر کردن افراد به روش های مناسب برای آنها ارائه دهیم."

جیمز لیپر، از بنیاد قلب بریتانیا، می‌گوید: «ما از قبل می‌دانستیم که ورزش می‌تواند فواید واقعی برای سلامت قلب و عروق داشته باشد و این تحقیقات دلگرم‌کننده نشان می‌دهد که تغییرات کوچک در برنامه روزانه می‌تواند احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی را کاهش دهد. این مطالعه نشان می دهد که جایگزینی حتی چند دقیقه نشستن با چند دقیقه فعالیت متوسط می تواند BMI، کلسترول، اندازه دور کمر شما را بهبود بخشد و فواید جسمی بسیاری داشته باشد.

"فعال شدن همیشه آسان نیست، و مهم است که تغییراتی ایجاد کنید که بتوانید در درازمدت به آن پایبند باشید و از آن لذت ببرید هر چیزی که ضربان قلب شما را افزایش دهد می تواند کمک کننده باشد. ترکیب "میان وعده های فعال" مانند پیاده روی در حین تماس‌های تلفنی، یا تنظیم زنگ هشدار برای بلند شدن و انجام چند پرش در هر ساعت، راهی عالی برای شروع فعالیت‌های روزانه است، تا شما را به داشتن یک سبک زندگی سالم و فعال عادت دهد."

شش شاخص اندازه گیری شده در مقاله شامل این موارد است:

شاخص توده بدن (BMI)، دور کمر، کلسترول HDL، نسبت HDL به کلسترول کل، تری گلیسیرید و HbA1c.

https://www.sciencedaily.com/releases/2023/11/231109221503.htm

D.E-02-09-27

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :