غربالگری سالانه سرطان سینه که از 40 سالگی شروع می شود، می تواند نجات بخش باشد

غربالگری سالانه سرطان سینه که از 40 سالگی شروع می شود، می تواند نجات بخش باشد

غربالگری سالانه سرطان سینه که از 40 سالگی شروع می شود، می تواند نجات بخش باشد
ژنتیک سرطان سینه غربالگری

غربالگری سالانه سرطان سینه که از 40 سالگی شروع می شود، می تواند نجات بخش باشد

بر اساس مطالعه جدیدی که امروز در رادیولوژی، مجله انجمن رادیولوژی آمریکای شمالی (RSNA) منتشر شد، غربالگری سالانه سرطان پستان که از سن 40 سالگی شروع می شود و تا حداقل 79 سالگی ادامه می یابد، منجر به بالاترین کاهش مرگ و میر با حداقل خطرات می شود.

سرطان سینه دومین علت شایع مرگ ناشی از سرطان برای زنان در ایالات متحده است، علیرغم این که تحقیقات نشان می دهد که انجان مداوم ماموگرافی برای غربالگری می تواند مرگ و میر ناشی از سرطان پستان را تا 40 درصد کاهش دهد، تنها 50 درصد یا کمتر از زنان واجد شرایط در غربالگری سالانه شرکت می کنند.

دکتر دبرا مونتیچیولو استاد رادیولوژی در دانشکده پزشکی Dartmouth Geisel در هانوفر، نیوهمپشایر، محقق ارشد این مطالعه گفت: "بحث مداومی (در مجامع علمی) در مورد توصیه‌های غربالگری سرطان پستان، به ویژه در مورد زمان شروع و دفعات غربالگری وجود دارد."

دکتر مونتیچیولو گفت که توصیه گروه ویژه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) در سال 2009 برای غربالگری هر دو سال یکبار از سن 50 سالگی منجر به کاهش مشارکت در غربالگری در سراسر کشور شد. USPSTF در سال 2023 توصیه های جدیدی تهیه کرد که به زنان پیشنهاد می کرد در غربالگری دوسالانه بین 40 تا 74 سال شرکت کنند. کالج رادیولوژی آمریکا، انجمن تصویربرداری پستان و شبکه ملی جامع سرطان غربالگری سالانه را برای زنانی که در معرض خطر متوسط سرطان سینه هستند، توصیه می کنند که از سن 40 سالگی شروع شود و تا زمانی که زن در سلامت کامل باشد ادامه دارد.

در این مطالعه، دکتر مونتیچیولو و همکارانش تجزیه و تحلیل ثانویه شبکه مداخله و مدل‌سازی نظارت بر سرطان (CISNET) در سال 2023 را انجام دادند. داده‌های مدل‌سازی CISNET به محققان این فرصت را می‌دهد تا نتایج غربالگری را در فرکانس‌ها و سنین مختلف با استفاده از داده‌های ایالات متحده تخمین بزنند.

محققان مزایای غربالگری، از جمله کاهش مرگ و میر، سال های زندگی به دست آمده، جلوگیری از مرگ ناشی از سرطان سینه، و خطرات آن - از جمله بیوپسی های خوش خیم یا غیرضروری و نرخ یادآوری - را برای چهار سناریوی مختلف مقایسه کردند: غربالگری دوسالانه زنان 50-74 ساله. (توصیه دیرینه USPSTF)، غربالگری دوسالانه زنان 40-74 (پیش نویس توصیه جدید کارگروه)، غربالگری سالانه 40-74، و غربالگری سالانه 40-79. CISNET مدلسازی پس از سن 79 سالگی را ارائه نمی دهد.

بررسی برآوردهای CISNET نشان داد که غربالگری سالانه زنان 40 تا 79 ساله با ماموگرافی دیجیتال یا توموسنتز مرگ و میر را 41.7٪ کاهش می دهد. غربالگری دوسالانه زنان 50-74 و 40-74 کاهش مرگ و میر را به ترتیب 25.4% و 30% نشان داد. غربالگری سالانه زنان 79-40 سال کمترین میزان غربالگری مثبت کاذب در هر ماموگرافی (6.5 درصد) و بیوپسی خوش خیم (0.88 درصد) را در مقایسه با سایر سناریوهای غربالگری نشان داد.

دکتر مونتیچیولو گفت: "مهم ترین نکته مطالعه ما این است که غربالگری سالانه ای که از 40 سالگی شروع می شود و تا حداقل 79 سالگی ادامه می یابد، بالاترین کاهش مرگ و میر، بیشترین جلوگیری از مرگ و میر ناشی از سرطان و بیشترین سال زندگی بازیافته را به همراه دارد." غربالگری سالانه حداقل تا سال 79 فواید زیادی دارد و اگر زنان بالای 79 سال هم غربالگری شوند، سود بیشتری به همراه خواهد داشت.

دکتر مونتیچیولو گفت که اگرچه USPSTF از مدل‌سازی CISNET برای تدوین توصیه‌های خود استفاده می‌کند، اما به نرخ‌های فراخوان و بیوپسی‌های خوش‌خیم به‌عنوان مضرات اشاره می‌کند تا خطر.

او گفت: "برای متعادل کردن مضرات و مزایای غربالگری ماموگرافی، آنها مایلند از برخی مزایا چشم پوشی کنند تا از فراخوانی زنان برای تصویربرداری اضافی و بیوپسی های خوش خیم جلوگیری کنند."

با توجه به تجزیه و تحلیل محققان، شانس بیوپسی خوش خیم یک زن پس از غربالگری سالانه کمتر از 1٪ است و نرخ های فراخوان برای ماموگرافی کمتر از 10٪ است. هنگامی که غربالگری سالانه با توموسنتز انجام می شود، میزان فراخوان به 6.5٪ کاهش می یابد.

او گفت: "خطرات غربالگری برای اکثر زنان غیر کشنده و قابل کنترل است." "اما سرطان پستان پیشرفته اغلب کشنده است. اگر سرطان سینه زودتر تشخیص داده شود، درمان آسان‌تر است؛ ما می‌توانیم زنان را از جراحی‌های اضافی و شیمی‌درمانی در امان نگه داریم. پس بهتر است به تشخیص زودهنگام روی بیاوریم، و این کاری است که غربالگری انجام می‌دهد."

دکتر مونتیچیولو گفت امیدوار است که مطالعه او به مجموعه منابع پزشکی اضافه شود که از غربالگری سالانه از سن 40 سالگی به عنوان بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان پشتیبانی می کند.

او گفت: «این مقاله مهم است زیرا بار دیگر نشان می‌دهد که با غربالگری سالانه بین سنین 40 تا 79 سال، افزایش فوق‌العاده‌ای در جلوگیری از مرگ‌ومیر وجود دارد و احتمال ضرر به ازای هر تست کم است.» "این به ارزش دادن به زندگی زنان مربوط می شود. من امیدوارم که پزشکان متوجه شوند که خطرات غربالگری قابل کنترل است و فواید آن فوق العاده است. ما باید این کار را برای زنان انجام دهیم."

G-02-12-23

اولین نفری باشید که نظر می‌دهد!
ارسال نظر :